BETALNINGSVILLKOR FÖR E-HANDEL

Från och med den 5 september 2019 hanteras betalningstransaktionen i vår webbshop av Klarna Bank AB:s tjänst ”Klarna Checkout”. Vi använder också Paypal och för företagskunder erbjuder vi faktura som betalningsmetod.

Betalningsalternativen som erbjuds av Klarna visas i Klarna Checkout-tjänsten. De betalningsalternativ som för närvarande finns tillgängliga i Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbanköverföring. Efter att kunden har angett betalningsinformationen i Checkout-tjänsten, kvarstår de betalningsmetoder som är möjliga för kunden. Om kunden inte anger personnumret i systemet är endast kortbetalning och internetbanksbetalning möjliga.

Internetbanksbetalningar

Det är möjligt för kunden att betala i internetbanken hos följande banker: S-banken, Aktia, Danske Bank, Osuuspankki, Nordea och Säästöpankki. Kundens bank kan kräva separat autentisering i internetbanken med bankID.

Kortbetalningar

Det är möjligt för kunden att betala med debet- och kreditkort från alla finska banker. Vi accepterar alla Visa- och Mastercard-kreditkort. I samband med kortbetalningen måste kunden ange kortnummer, kortets utgångsdatum, CVC-kod och vid betalning med vissa kort även 3D secure-koden. Dessutom kan kundens bank kräva separat autentisering i internetbanken med bankID. Se också till att du har aktiverat onlinebetalningsfunktionen för ditt kort i din internetbank innan du gör betalningen.

Visa electron

Du kan också betala med Visa Electron-kort om du har aktiverat onlinebetalningsfunktionen för ditt Electron-kort i din internetbank. När du lägger en beställning kommer du att dirigeras till din banks säkra verifieringstjänst, där dina köp verifieras med bankID (Verified by Visa).

Faktura

Vi erbjuder möjligheten att betala för köp via faktura eller flexibelt i flera delbetalningar. Om kunden väljer faktura som betalningsmetod kommer den att skickas till kunden via e-post samtidigt som ordern lämnar vårt lager. Betalningstiden för fakturan är 14 dagar från det att ordern skickas. Det tillkommer ingen extra avgift för faktura som betalningsmetod. Om betalningen försenas läggs en påminnelseavgift på fem (5) euro och dröjsmålsränta till fakturan.

Delbetalning

Fakturan kan också betalas i 3-36 månaders delbetalningar. Fakturan kan också betalas i egen takt, där kunden kan bestämma beloppet som ska betalas månadsvis (dock minst nio (9) euro). Den månatliga kostnaden är känd, liksom när hela beloppet betalades. Dessutom kombineras alla köp som betalas i egen takt med en flexibel delbetalning till en bekväm månadsfaktura. Månadsfakturan ger dig en bra översikt över din egen situation och allt kan betalas med endast en faktureringsavgift.

Betalningsmetoder för företag:

För inhemska företag erbjuder Klarna möjlighet att betala med kort, internetbank och faktura. Observera att vid beställning mot faktura måste ordern placeras på den adress där företaget är registrerat, dvs. fakturerings- och leveransadressen måste vara densamma. För utländska företag erbjuder Mira endast möjlighet att avböja. För mer information om villkoren för företagsbetalningar, kontakta Klarnas kundtjänst.

Om du har några frågor angående betalning av beställningar, vänligen kontakta Klarnas kundtjänst:

Tel. 09 425 99 771 (kostnadsfritt)

Du kan också göra affärer med Klarna på deras webbplats via chattjänsten: https://www.klarna.com/fi/support.

Klarnas kundtjänst är öppen på vardagar från kl. 8 till kl. 18.

Betalningstransaktioner hanteras av: Klarna Bank AB (556737-0431), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefonnummer: +46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-postadress: customers@klarna.fi. Klarna Bank AB är en svensk bank med tillstånd att tillhandahålla tjänster till kreditinstitut och står under tillsyn av svenska Finansinspektionen. Information om Klarnas registrering i Finansinspektionens register och i vilka länder Klarna har rätt att tillhandahålla sina tjänster finns tillgänglig på Finansinspektionens webbplats.

Betalningsvillkoren hittas automatiskt i Klarna Checkout för kunden vid betalningsskedet.

LEVERANSVILLKOR FÖR E-HANDEL

Leverans till EU

Mira erbjuder fri leverans för alla inhemska och utländska e-handelsbeställningar över 100 € som levereras via Post, Postnord eller GLS. Utöver fri leverans har kunden möjlighet till expressleverans för 45 € via DHL. DHL levererar paketet direkt till din hemadress.
Alla e-handelsbeställningar skickas antingen samma eller nästa arbetsdag, exklusive anpassade beställningar (inklusive broderi). Observera att Mira skickar från vårt lager på vardagar från kl. 8 till kl. 15:30 (GMT +2). Även om expressleveransen löses in under helgen kommer paketet inte att lämna Mira förrän nästa arbetsdag, exklusive helgdagar. I Finland är helgdagar relaterade till leveranser nyårsdagen 1.1, trettondagen 6.1, långfredagen, första och andra påskdagen, första maj 1.5, Kristi himmelsfärdsdag, midsommarafton, självständighetsdagen 6.12 och jul 24.12-26.12.

Mira skickar e-handelsbeställningar (exklusive specialbeställningar) från sitt lager i Åbo på beställningsdagen, om beställningen har kommit in före kl. 12 (GMT +2), eller senast nästa arbetsdag. Den normala leveranstiden för e-handelsbeställningar inom EU är cirka 1-14 arbetsdagar, inklusive leveransdatum och beräknad leveranstid av Postnord eller GLS. Leveranstiden påverkas av destinationen för leveransen samt eventuell behandlingstid vid tullen. Observera att artiklar beställda för anpassning (som broderi) inte kommer att skickas förrän 1-2 dagar efter beställning.

Efter att du har lagt din beställning kommer du att få en e-postbekräftelse från kuriren som inkluderar paketets spårningskod. Med spårningskoden kan du följa paketets framsteg på kurirens webbplats.

OBS! Paket som levereras till postutlämningsställen behålls endast i 7 dagar, varefter outtagna paket skickas tillbaka till Mira. Observera att underlåtenhet att hämta paketet inte utgör en återbetalning. Läs mer om vår returpolicy.

Slutsålda produkter med din beställning

Tyvärr händer det ibland att du lyckas beställa produkter som av någon anledning (t.ex. felaktig lagerstatus) har tagit slut i vårt lager, även om webbutiken verkar hitta produkten i lager. Vi meddelar dig via e-post och erbjuder samtidigt en ersättningsprodukt, om sådan finns, eller alternativt kan du ange ditt kontonummer, till vilket vi återbetalar det belopp du betalat.

BETALNINGSMETODER FÖR SPECIALTILLVERKADE KLÄDER

Ett specialtillverkat plagg betalas till den part från vilken beställningen görs. Om du beställer specialtillverkade kläder från vår återförsäljare godkänner du det pris och de betalningsvillkor som de tillhandahåller. Om beställningen görs direkt genom vår kundtjänst mira@mira.fi, accepterar du Miras betalnings- och leveransvillkor.

Privatkunder

Det är ännu inte möjligt att beställa eller betala för specialtillverkade kläder i vår webbutik, men vi skickar alltid en faktura för specialtillverkade kläder. Vi kräver att våra privatkunder betalar i förskott för alla beställningar, i vilket fall produkten kommer att tillverkas och levereras först efter att betalning har gjorts. Förfakturan kommer att levereras till kunden via e-post. Om fakturan inte betalas inom rimlig tid kommer den att tas bort från vårt system och beställningen anses annullerad. Observera att vi endast påbörjar produktionen efter att förfakturan betalats. Det är möjligt att betala fakturan i delbetalningar och det är möjligt att ha en betalningsperiod för den. Kontakta vår kundtjänst mira@mira.fi om du behöver mer betalningstid för din faktura.

Observera att när modellbilden har godkänts är beställningen bindande och beställningen av det specialtillverkade plagget kan inte helt annulleras efteråt. Observera att Mira har rätt att debitera kunden för material- och arbetskostnader som uppstått före annullering av beställningen. Till exempel, om en beställning annulleras efter att modellbilden har ritats, har Mira rätt att debitera kunden för den tid som spenderats på att rita modellbilden.

Sponsrade kunder

Fakturan fördelas mellan betalarna till våra kunder som har sponsorer som delar kostnaden för specialtillverkade kläder. Mira måste då informeras om innehållet i sponsoravtalet gällande specialtillverkade kläder vid beställningstillfället. Om hela fordran faktureras till företagen kommer vi inte att förfakturera kunden. Sponsorer kommer i allmänhet att få en faktura när plagget är färdigt och levererat till kunden. För företag har fakturan en betalningsperiod på 14 dagar.

Företagskunder

För företagskunder erbjuder vi också möjligheten att betala för köp via faktura för e-handelsbeställningar och specialtillverkning. Fråga alltid efter en offert för större beställningskvantiteter från vår kundtjänst mira@mira.fi.

LEVERANSVILLKOR FÖR SPECIALTILLVERKADE KLÄDER

Som regel meddelar vi alltid kunden om färdigställandet av en specialtillverkad produkt och ordnar leverans med kunden om han inte redan har instruerat leveransen vid beställningstillfället. I Finland använder Mira huvudsakligen tjänsterna från Posti och GLS för att leverera specialtillverkade kläder, i vilket fall det är möjligt att leverera beställningen inom 1-4 dagar. Priset för ett inhemskt paket beror på paketets storlek, men den minsta leveranskostnaden är 10 €. För privatkunder är leveranskostnaden till hemlandet generellt 25 €. För våra företagskunder som beställer stora mängder produkter på en gång kan leveranskostnaderna till hemlandet vara maximalt 35 €. För inhemska expressleveranser använder vi Posti Express-paketet.

Det är också möjligt att leverera specialtillverkade kläder till tävlingar i södra Finland utan kostnad. Vi skickar veckovis paket t.ex. till Vermo, Björneborg, Tammerfors och Lahtis, där du kan hämta ditt eget paket från incheckningen under tävlingarna. Om du vill ha leverans till vissa tävlingar, vänligen kontakta vår kundtjänst.